følelser sans og motorik børnehold
Har dit barn svært ved at regulere sine følelser og oplever i mange nedsmeltninger i dagligdagen?

Har dit barn svært ved at regulere sine følelser? Jeg vil gerne komme med mine konkrete råd til, hvordan vi forældre kan hjælpe vores børn, med at regulere deres egne følelser. Det er nemlig ikke noget man bare lærer, det er noget man skal øve sig på, i trygge rammer.

nedsmeltninger 
ureguleret
særligt sensitiv

Det vigtigste for at lære at regulere sig selv er ved at sam-regulere med et modent nervesystem i starten. Vi er nemlig flokdyr, og vi har brug for andre til at hjælpe os i ro. Selv når vi er blevet voksne og har lært at selvregulere, kan vi have brug for en krammer eller trøst. Det er altså ikke nødvendigvis fordi vi vokser fra behovet for at skulle bruge hjælp til at regulere sine egne følelser.

Det vigtigste for at lære at regulere sig selv er ved at sam-regulere med et modent nervesystem i starten. Vi er nemlig flokdyr, og vi har brug for andre til at hjælpe os i ro. Selv når vi er blevet voksne og har lært at selvregulere, kan vi have brug for en krammer eller trøst. Det er altså ikke nødvendigvis fordi vi vokser fra behovet for at skulle bruge hjælp til at regulere sine egne følelser.

Hvordan regulerer vi følelser – samregulering med andre

Vi skal idag snakke om, hvordan vi hjælper vores børn til at forstå deres egne følelser når svært ved at regulere sine følelser. Det er nemmere at kunne regulere sine egne følelser, når man ved hvordan de føles og kan identificere dem.

I de tidlige år skal vi altid bruge et andet nervesystem, en anden tryg voksen for at kunne regulere os imellem følelser. I takt med at vores hjerne udvikles og vores nervesystem modnes, vil vores behov for andre blive mindre.

Vi lærer at regulere os selv gennem andre, og vi lærer det ved at prøve det. Når vores børn bliver kede af det og de efterfølgende trøstes og trækkes ud af følelsen og ind i en anden, så er det som at køre en tur med GPS i bil. De første gange skal vi bruge en vejviser så vi kommer rigtigt frem, og jo flere gange vi har kørt turen, jo mindre hjælp skal vi bruge til at finde vej. Det er sådan samregulering fungerer. Vi er vejvisere for vores børn.

børneergoterapi sansemotoriske udfordringer sansemotorik
Fantastisk aktivitets bog om følelser

Når følelserne fylder for meget – hvordan hjælper vi vores børn midt i følelserne?

  • Snak om følelserne når i er i en tryg setting
  • Sæt ord på dine egne følelser
  • Anerkend alle følelser hos dit
  • Vores børn må gerne være kede af det, vi skal bare hjælpe dem til at rumme følelsen.
  • Vi skal ikke aflede når vi slår os (hver gang) for det er okay at være ked af det

Nogle børn har rigtig mange voldsomme følelsesudbrud, og de har brug for rigtig meget hjælp til at regulere sig. Nogle gange oplever vi at børn kan være så uregulerede at I mistænker at der ligger noget andet bag. Nogle børn har fx. aktive primitive reflekser som ligger og forstyrrer nervesystemet, skubber dem på afveje så det er sværere for dem at lære at selvregulere. Nogle børn har et nervesystem som er så meget på overarbejde hele tiden at vi må hjælpe dem lidt ekstra med en ekstra indsats og sansemotorisk behandling eller træning.

Det er helt normalt og ganske vigtigt at vores børn oplever forskellige følelser og får mulighed for at lære at regulere sig imellem dem. I takt med at vi bliver ældre og vi oplever at regulere os selv, vil vi blive bedre og bedre til det.

Samtaler om følelser – redskaber til at forstå egne følelser

Når vores børn har svært ved at regulere sine følelser, så kan vi hjælpe dem på flere måder. En vigtig kilde til emotionel udvikling er nemlig forståelsen for sine egne følelser. Hvordan føles det at være glad, vred eller ked af det.

Med samtaler og aktiviteter kan vi lære at forstå vores egne og andres følelser. Følelsesmæssig udvikling handler nemlig også om at forstå og identificere hvad andre føler. Det kaldes Social engagement når vi selvregulerer og tilpasser os stemningsleje ud fra menneskene omkring os. Det er en vigtig kilde til regulering at kunne først identificere egne følelser og handle på dem, og dernæst at kunne afkode og forstå andres følelser.

Sådan kan du snakke om følelser med dit barn

Vi har herhjemme brugt forskellige skønne redskaber til at få skabt sjove lege og gode snakke om følelser. Vi har været en tur forbi Legeakadamiet.dk for at hente inspiration til at komme trygt igang med at blive bedre til at forstå følelser. Vi fandt blandt andet en feelings friend hvor man snakker om hvordan ansigtsudtryk afkodes. Med en Feelings Friend snakker man om hvordan et rynket øjenbryn fortæller noget om hvordan andre har det. Det er en bamse hvor man sammen sætter forskellige ansigtsudtryk på, som passer til den enkelte følelse.

store følelser
nedsmeltninger
sammenbrud
særligt sensitiv

Der er små handlingskort med, som starter en snak om hvad man kan føle i forskellige situationer. Hvad føler man når man fx. er på en rutsche bane? Så skal barnet finde det ansigtsudtryk, som de mener passer til følelsen. Det hjælper barnet med både at identificere hvad de føler i den givne situation, og det hjælper barnet med at afkode hvordan denne følelse ser ud.

Floke og jeg har igennem de seneste uger brugt denne bog om Sofie og hendes uge til at snakke om hvordan følelser er med os i hverdagen og hvordan vi tackler dem.

Buldretrolden hjælper med at personificere vreden der ulmer der ulmer i maven. Med en buldretrold kan man igen snakke om hvordan det føles når vreden bobler over. Det bliver en måde hvor vi kan snakke med vores børn, uden at det er dem vi snakker om. Vi kan tage udgangspunkt i buldretrolden oplevelser, og vi kan helt konkret bede barnet udspille buldretrolden følelser.

Buldretrolden kommer som to hyggelige historier, og som en hånddukke barnet er eller du kan styre.

Tags:

Comments are closed