Mød det sanseregulerende kredsløb
Et sanseregulerende kredsløb (på engelsk kaldet et “sensory circuit”) er en struktureret række af aktiviteter, som er designet til at hjælpe børn med at regulere deres sanser og nervesystem. Når børn bliver overstimuleret eller har svært ved at finde en passende arousal-tilstand, kan et sanseregulerende kredsløb være et effektivt redskab til at hjælpe dem med at finde ro, fokus eller energi, alt efter hvad de har brug for i den givne situation.
Køb adgang til den fulde PDF med lege og viden om det sanseregulerende kredsløb
Møder vi barnet med en aktivitet der passer til deres sensoriske behov?
Når vores børn kravler på væggene og tumler omkring, kan vi hurtigt komme til at tænke at vi skal igangsætte en rolig stille aktivitet, for at få dem til at falde ned i gear. Det er sjældent det der er mest effektivt.
Børns adfærd er et udtryk for regulering, de forsøger selv at møde de behov som dees nervesystem eller krop viser. Jeg oplever som børneergoterapeut at mange børn som er i et højt gear, har brug for at mærke sig selv.
Forebygger frustration og nedsmeltninger
Et sanseregulerende kredsløb kan virke forebyggende ved at hjælpe børn med at genkende og håndtere overstimulering, før det bliver til frustration eller nedsmeltninger. Kredsløbet hjælper børn med at få frigjort energi eller stabiliseret sanseindtryk på en kontrolleret måde.
Der findes tre typer i det sanseregulerende kredsløb
Vækkende aktiviteter, organiserende aktiviteter og beroligende aktiviteter
Vækkende aktiviteter stimulerer særligt barnets vestibulære og proprioceptive sanser, som spiller en afgørende rolle i balance, bevægelse og kropsbevidsthed. Disse sanser sender signaler til hjernen, som øger barnets opmærksomhed og vækker kroppen. Fysiske aktiviteter som hop, klatring og kast involverer dybe tryk og bevægelse, hvilket vækker kroppen på en behagelig og kontrolleret måde, der skaber en passende grad af arousal.
Opregulerende lege er perfekte til de børn som har lidt ekstra krudt, eller en dysreguleret energi. Vores ansvar er her at hjælpe børnene med at finde hensigtsmæssige aktiviteter som møder deres behov.
- At hoppe på trampolin, i sjippetov eller i sengen
- Spille Twister
- Spille bold stående på et balancebræt
Organiserende lege skaber balance mellem det sympatiske og det parasympatiske nervesystem. Når børn engagerer sig i aktiviteter, der kræver kropslig kontrol, rytme og dybe tryk, aktiveres det parasympatiske nervesystem, hvilket beroliger kroppen og hjælper med at reducere stresshormoner som kortisol. Denne regulering fører til en følelse af ro, stabilitet og balance i både krop og sind.
- at tumle i en Sanse Sling giver mulighed for at ase og mase og mærke sin krop
- Puste lege, hvor dit barn puster sæbebobler, puste dart eller lignende
- At gå på line og balancere

Når et barn engagerer sig i beroligende lege, sker der en række fysiologiske processer, som hjælper med at berolige nervesystemet og fremme afslapning. De primære mekanismer involverer aktivering af det parasympatiske nervesystem, som er ansvarligt for kroppens hvile- og fordøjelsesreaktion. Dette nervesystem modvirker effekten af det sympatiske nervesystem (som styrer fight-or-flight-reaktionen) ved at sænke hjertefrekvensen, reducere blodtrykket og fremme fordøjelsen.

- Pizza eller burger på kroppen, hvor forskellige typer af fyld bliver til forskellige typer af berøringer
- Lege med kinetisk sand eller magnatiles
- Kropsscanning, vi bruger Tjuggas kropsscanninger

Blandt mine nuværende favoritter af lege er især disse:
- Vælte bjørnen eller flippe søstjernen som begge er lege hvor vi skal spænde musklerne og kæmpe for at holde vores position
- Kaste og gribe, og med de større børn gerne enten med to bolde, eller med en pilatesbold
- At rulle på en pilatesbold er en sikker vinder for sjov og regulering.
- Gakkede gangarter, skift mellem hvem af jer der bestemmer en gangart og se om i kan efterligne den
- Trillebørgang eller bjørnegang afsted
- Pustedart
i Sanse Sling har vi mange sjove muligheder, en af mine favoritter er at sætte et tøjdyr eller en klemme fast i nylonstroppen og lade børnene kæmpe for at kravle op og hente den ned.
det kan også være sjovt at ligge stoffet dobbelt under brystet og flyve på maven rundt, eller skulle samle or sortere. her bruger vi altid dinoerne til at sortere efter type eller farve.
Comments are closed